Gustavo Chab Argentina-Spain (b. Buenos Aires, 1964)
His musical training is broad and varied, as are his artistic interests. In the musical field, he can mention his studies with Daniel Montes, with whom he acquired his musical knowledge.
In 1993, he worked as a guest at the LIPM (Musical Research and Production Laboratory in Buenos Aires), where he composed his first electronic piece, specializing in electroacoustic composition techniques.
His compositions include instrumental, acousmatic, and electroacoustic works, as well as performances and musical theater pieces. He frequently explores the spatialization of sound using mixed media and computer-generated sounds.
His compositions have been performed at numerous festivals and has received, among other awards:
Exhibitronic Prize 2018/International Festival of Sound Arts (Strasbourg, France); First Prize of the FNA /Juan Carlos Paz (Buenos Aires, Argentina); an honorable Mention of the concours International de musique multipiste immersive de Montréal (AKOUSMAtique 2022); a special Mention of the Municipality of Buenos Aires (1995), (2014/2015) and an honorable Prize-Residence of the International Competition of Electroacoustic Music GMEB (Bourges-France, 1993) /Artist in Residence CCMIX, Center for the Composition of Music Iannis Xenakis (France).
Attended avant-garde seminars like Stockhausen courses kürten (workshop and lectures) (2011/13); The International Music Institute Darmstadt (IMD), Summer courses (Workshop and lectures) (2012).
Grants / Residencies / Awards
The vibraphone project (piece: Hatysa, for Vibraphone and electronics) Call for score winners 2024
Concours International de musique multipiste immersive de Montreal AKOUSMAtique 2022 (Mention piece: Sapphires, for 8 channels)
CIME 2023 (finalists piece: Flutervoice II, for flute and electronics)
International Festival of Sound Arts (Strasbourg-France) Prize Exhibitronic 2018 (piece: Mixtures AB)
Creation Grant FNA (Fondo Nacional de las Artes) 2019
for the project: A awake, for clarinet, electronics and fixed media
Buenos Aires / Argentina.
Composer in Residence laBut - (Festival Exhibitronic) 2019
Strasbourg / France.
Composer in Residence. EMS (Elektronmusikstudion, the centre for Swedish electroacoustic music) 2018
Stockholm / Sweden.
Mundo-clásico/Electroacústica/crítica
EMS Elektronmusikstudion
Sonus
Discography
Ircam
Bandcamp
Canadian Electroacoustic Community (CEC)
Soundcloud
Panorama de la Música Argentina, Compositores Nacidos Entre 1959 - 1964
Sonoridades Alternativas III
LIPM-Musical Production and Research Laboratory
Música Electroacústica en la Argentina I
Gustavo Chab Argentina-España
Nació en la ciudad de Buenos Aires el 13 de Junio, 1964. Inició sus estudios musicales en el Conservatorio Nacional Juan Jose Castro. Estudió armonía, contrapunto y piano con Daniel Montes; Guitarra con Dolores Costoyas; Composición, análisis musical con Francisco Kropfl.
Fue miembro de la agrupación Otras Músicas de Buenos Aires y de la Federación Argentina de Música Electroacústica FARME. Trabajó como invitado en el LIPM, Laboratorio de Investigación y Producción Musical de la Ciudad de Buenos Aires donde realizó su primer pieza electroacústica en el año 1993.
Participó como becario en los Ateliers Upic: CCMIX, Center for the Composition of Music Iannis Xenakis (Francia). Entre otras distinciones cabe mencionar: Premio Exhibitronic (2018) Internacional Festival de Arte Sonoro (Strasbourg-Francia); Primer Premio Nacional Juan Carlos Paz (Buenos Aires-Argentina); Mención honorífica en el Concurso Internacional de música multipista de la ciudad de Montréal ( AKOUSMAtique 2022); Mención municipal de la ciudad de Buenos Aires (1995), (2014/2015); Premio Residencia (1993) en el XXI Concurso Internacional de Música Electroacústica GME, Francia.
Realizó talleres de escritura con Diana Bellessi y seminarios de artes visuales con Monica Giron. Asistió también entre 1989 y 2002 a diversos seminarios dictados en el Laboratorio de Investigación y Producción Musical LIPM en el centro cultural recoleta C.C.C.B.A - Generación sonora por ordenadores - Csound; Acústica y Psicoacústica del sonido - Síntesis fundamentales - Música en tiempo real - Síntesis FM por John Chowning y en forma particular Max, con Francisco Colosanto. Fue becario del taller de composición Camping Musical Bariloche y del taller de Experimentación Escénica (2001) organizado por la Fundación Antorchas.
Sus composiciones incluyen trabajos Instrumentales, Música Electrónica, Acusmática y Performances. Frecuentemente explora la espacialización del sonido, trabajando con sonidos electroacústicos, vocales e instrumentales.